یو اس بی USB چیست ؟ و انواع آن

یو اس بی USB چیست ؟ و انواع آن

کلمه USB مخفف “Universal Serial Bus” و بمعنای – گذرگاه سریال سراسری – است. یو اس بی رایج ترین و پراستفاده ترین درگاه درمیان کامپیوتر ها ، لپ تاپ ها ، تبلت ها ، موبایل ها و بطور کلی گجت های الکترونیکی مدرن می‌باشد.

از استاندارد USB برای اتصال لوازم جانبی و سخت افزاری مختلف مانند کیبورد ، موس ، پرینتر و هارد اکسترنال به دستگاه های الکترونیکی همچون لپتاپ ، موبایل و تلویزیون استفاده می‌شود. همچنین پورت یو اس بی USB (تایپ A) توانایی انتقال اطلاعات – مانند فیلم – و انتقال جریان برق ( ولتاژ پایین – 5 ولت ) ، به وسیله کابل را دارد.

استاندارد یو اس بی USB در سال 1997 معرفی شد . از آن زمان تابحال ، در چهار نسل USB 1.x و USB 2.0 و USB 3.x و USB 4 توسعه داده شده است. پشتیبانی ، توسعه و تعیین استانداردها ، توسط انجمن مجریان یو‌اس‌بی USB-IF صورت می‌گیرد که شامل گروهی از شرکت‌های اینتل ، مایکروسافت ، اپل ، اچ پی و… است.

در پایین لیست ورژن‌های مختلف استاندارد USB ، انواع درگاه رابط و سرعت انتقال داده آورده شده. البته رنگ پورت‌ها با توجه به کمپانی تولید کننده قطعه می‌تواند متفاوت باشد.

نسل‌های مختلف USB

انواع یو اس بی USB
(Credit: TechTerms)

آن دسته از لوازم جانبی که برای روشن بودن ، به برق حداکثر 5 ولت نیاز دارند (مانند کیبورد و هارد اکسترنال) می‌توانند فقط با اتصال کابل یو اس بی به لپ تاپ کار کنند و نیاز به منبع برق جداگانه ندارند. در واقع وقتی موس یا فلش را از طریق درگاه USB به لپ تاپ متصل می‌کنیم ، دیتا و جریان برق همزمان جابجا می‌شوند چرا که جریان برق مورد نیاز این دستگاه ها محدود است و توسط برق خود لپتاپ ساپورت می‌شوند ، اما وسایل پرمصرف‌تر مانند گرافیک اکسترنال یا برخی از دی‌وی‌دی رایترهای اکسترنال ، به کابلی جداگانه برای تامین برق خود نیاز دارند.

باید گفت نسخه های بروزتر یو اس بی همچون USB 3.1 و USB 3.2 توانایی انتقال جریان برق با ولتاژ 20 ولت و بیشتر را دارند. که از آن برای شارژ کردن موبایل ها و لپ تاپ ها(ی الترابوک) استفاده می‌شود. همچنین در نسخه های اخیر USB ، می‌توان داده‌ها را با سرعت بسیار بالا انتقال داد.

انواع رابط USB

یو اس بی USB چیست؟
(Credit: Wikipedia, Samsung)

USB-C جدیدترین نوع رابطی است که پروتکل یو اس بی در نسل 3 و 4 خود از آن بهره می‌برد. همچنین نسخه های 3 و 4 واسط سخت افزاری تاندربولت Thunderbolt ، از سری رابط USB C استفاده میکند. درواقع با جایگذاری پورت USB-C بر روی لپ تاپ ، امکان ارایه ورژن‌ها و استانداردهای مختلف به سازنده داده میشه ، بخصوص با وجود فناوری تاندربولت Thunderbolt که بر روی بستر USB-C ابداع شده ، می‌توان قابلیت شارژ کردن لپ تاپ ها(ی الترابوک) ، انتقال داده‌ها با سرعت بسیار بالا ، اتصال گرافیک اکسترنال ، اتصال مانیتور و… را با تعبیه این درگاه فراهم نمود.

باید توجه داشت که وسایل ، پورت‌ها و کابل‌هایی که از رابط USB استفاده می‎‌کنند در واقع همه از استاندارد ارتباطاتی USB بهره می‌برند و اغلب با آداپتور‌های فیزیکی [یکدیگر] سازگاری دارند . در استفاده ترکیبی از دو نسخه مختلف یو اس بی ، درعمل سرعت انتقال داده به نسخه پایین‌تر محدود می‌شود. کابلی که یک سر USB 3 تایپ A و سردیگر USB 3.1 تایپ C باشد عملا حداکثر سرعت آن محدود به USB 3 خواهد بود.

انجمن مجریان یو‌ اس‌ بی USB-IF ، سعی کرده با تعریف استاندارد واحد ، قابلیت all-in-one به رابط USB-C داده تا اتصال لوازم جانبی الکترونیکی و دیوایس های مختلف از جمله لپتاپ ، موبایل ، مانیتور و… به یکدیگر را ، با وجود یک نوع کابل فراهم آورد. با مطالب آموزش لپ تاپ همراه باشید.

usb c

یو اس بی USB چیست ؟

USB یک استاندارد ارتباطی برای 1. انتقال دیتا میان وسایل الکترونیکی و 2. انتقال جریان برق به گجت‌های الکترونیکی می‌باشد. تابحال 4 نسل از آن معرفی شده و دارای 14 نوع کانکتور (سری رابط) مختلف است. جدیدترین نسل آن USB 4 و آخرین رابط USB-C می‌باشد.

منابع

دیدگاهتان را بنویسید