معرفی اولین گرافیک مستقل اینتل Intel Arc

گرافیک مستقل اینتل Intel Arc

اینتل از سری جدید گرافیک های مستقل خود به نام آرک Arc رونمایی کرد. شرکت اینتل بعنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان پردازنده مرکزی CPU ، پیش از این ، تنها گرافیک های مجتمع (با CPU) را تولید می‌کرد. با ورود این شرکت به جمع سازندگان پردازنده گرافیکی مجزا ، باید نام اینتل Intel را در کنار شرکت‌های انویدیا Nvidia و ای ام دی AMD قرار داد.

اینتل درباره پردازنده گرافیکی جدید خود وعده می‌دهد که شاهد افزایش بازدهی و بهبود عملکرد در گیمینگ و تولید محتوا خواهیم بود. این وعده ما را هیجان‌زده می‌کند، اما اینتل پیشتر در معرفی گرافیک‌های مجتمع (با پردازنده) خود ، سعی کرد کاربران را با وعده‌هایی همچون گیمینگ بهینه‌ و رندرینگ سریع‌تر هیجان‌زده کند، که اینطور نشد.

با این حال در مراسم معرفی سری جدید گرافیک Arc اینتل، تاکید شد که گیم‌پلی و رندرینگ با کیفیت 1080 و 4K در دسترس بوده و قابلیت افزایش مقیاس‌پذیری تصویر و رزولوشن فیلم‌ها از ویژگی این گرافیک‌ها می‌باشد.

پردازنده گرافیکی اینتل آرک Intel Arc GPU برای لپ تاپ

اینتل آرک Intel Arc GPU برای لپ تاپ
(Credit: Intel, PCGamer)

سه رده گرافیک Intel Arc برای لپ تاپ ها در نظر گرفته شده :

Arc 3 در دو ورژن شش هسته‌ای A350M و هشت‌ هسته‌ای A370M برای لپ تاپ های پایین‌ رده

Arc 5 با یک ورژن شانزده هسته‌ای A550M برای لپ تاپ های میان رده

Arc 7 در دو ورژن بیست‌وچهار هسته‌ای A730M و سی‌ودو هسته‌ای A770M برای لپ تاپ های بالارده.

اینتل همچنین از معماری Xe HPG که گرافیک جدید Arc از آن بهره می‌برد که دارای چندین هسته‌ی اجرایی برای پردازش همزمان و چندوظیفه‌گی وهمچنین افزایش راندمان گرافیکی می‌باشد.

‌اینتل درباره یک فرمت ویدیویی کدک AV1 جدید صحبت کرد که قرار است از فرمت H.264 تا پنجاه درصد و از فرمت HEVC بیست درصد بهینه تر باشد ، که اگر اینگونه شود پیشرفت بسیار زیادی خواهد بود.

پردازنده گرافیکی اینتل آرک Intel Arc GPU
(Credit: Intel)

همچنین شتاب دهنده سخت افزاری Full AV1 برای رمزگذاری و رمزگشایی ویدیوها معرفی شد که تا پنجاه درصد راندمان بهینه‌تر در نرم افزارهای ادوبی پریمیر و DaVinci Resolve را رقم می‌زند. البته این را تا وقتی نبینیم باور نمی‌کنیم.

با این حال قرار نیست که طرفداران اکوسیستم اپل ، که از مک‌های با تراشه قدرتمند M1 استفاده می‌کنند برای جایگزینی ترغیب شوند ، اما این موضوع میتواند کاربران اینتل و ویندوز را از تغییر سیستم خودشان باز بدارد.

همچنین اینتل اعلام کرد اولین لپ تاپی که از پردازنده گرافیکی Arc استفاده می‌کند، سامسونگ Galaxy Book2 Pro می‌باشد که بزودی وارد بازار می‌شود. دیگر تولیدکنندگان لپ تاپ ، مدل‌های با گرافیک Arc خودشان را در هفته‌های پیش رو عرضه خواهند کرد.

گرافیک اینتل آرک Intel Arc برای کامپیوتر

گرافیک اینتل آرک Intel Arc
(Credit: Intel)

اینتل اعلام کرد که گرافیک جدید Arc برای دسکتاپ و کامپیوتر ها در تابستان پیش رو عرضه می‌شود.

مطمئنا دو سازنده دیگر کارت‌های گرافیکی یعنی AMD و Nvidia بسیار مشتاق هستند تا عملکرد و توانایی‌های پردازنده گرافیکی جدید اینتل را نظاره کنند. البته شرکت دیگری که به دقت به این رونمایی توجه دارد ، کمپانی اپل است. با وجود تراشه قدرتمند M1 اپل که برای خالقین محتوا ، که عملکرد فوق العاده‌ای برایشان بجا گذاشته ، اما انجام بازی روی چیپست M1 چندان دلچسب و جذاب نمی‌باشد. اینتل ادعا می‌کند با گرافیک جدید آرک Intel Arc GPU ، تولید محتوا و گیمینگ به خوبی انجام می‌شوند . می‌خواهیم اینتل ناامیدمان نکند. با اخبار لپ تاپ همراه باشید.

آیا شرکت اینتل پردازنده گرافیگی (GPU) مستقل تولید میکند ؟

کمپانی اینتل Intel در سال 2022 با معرفی پردازنده گرافیکی مستقل Arc به جمع تولیدکنندگان کارت گرافیک – انویدیا Nvidia و ای‌ام‌دی AMD – پیوست .

منابع

دیدگاهتان را بنویسید